Luna, sector sovietic

Am adoptat luna! Ca tot am fost criticat pentru faptul ca adoptia unei gaini este sub nivelul meu de competenta… 😀 De fapt nu e vorba de mine, ci de noi. Noi, rusii. Intr-un Univers paralel, bineinteles, nu va speriati! Daca o adoptam in Universul asta imi place sa cred ca nu de pe blogul meu ati fi aflat vestea. Asadar despre ce e vorba? Pai despre o serie de benzi desenate (parca aud geamatul de dezamagire, dar rabdati un pic!) care-mi plac grozav. Se numesc Jour J si toate pornesc de la ideea unui Butterfly Effect in stil Ray Bradbury. Sa va explic ce vreau sa zic cu asta pentru cei ce nu l-ati citit pe Bradbury (zau ca ar trebui sa o faceti!):

In 1952 Bradbury publica o povestire numita „The Sound of Thunder” care este cea mai publicata povestire SF a tuturor timpurilor). Povestea e bazata pe un concept denumit mai tarziu „butterfly effect”.  Povestirea este simpla si scurta. Intr-un viitor apropiat omenirea descopera posibilitatea de a calatori in timp. Ca sa iasa ceva profit din afacere, contra unei sume mari de bani, bogatanii epocii sunt lasati sa faca turism istoric. Una dintre formele de distractie, „all inclusive”, era safari-ul cu dinozauri. Pentru nu a afecta ecosistemul si prin urmare evolutia istoriei, in timpul genului asta de safari erau ucise animale ce urmau ca oricum sa piara datorita unor catastrofe naturale (in poveste Tyrannosaurul in chestiune urma sa primeasca un copac in cap). Asadar, in timpul unui safari, un bogatan mai sperios panicheaza si paraseste ca boul ce e poteca levitanta (iesirea de pe poteca nu era permisa pentru a nu afecta ecosistemul). Ca sa nu va tin cu sufletul la gura, prostanul din pacate scapa intreg, Tyrannosaurul evident si-o ia (intai de la vanatori si apoi de la copac) si toata lumea se intoarce nervoasa acasa. Doar ca acasa nu mai era locul de unde plecasera ci ceva foarte schimbat. In stupor, bogatanul se holbeaza la cizme si in noroiul de pe ele vede un fluture mort, aparent motivul schimbarilor. Pai cum? Pai fiindca fluturele ala nu trebuia sa moara si poate ar fi trebuit sa polenizeze o floare care sa formeze un camp de flori din care sa manance nou aparutele mamifere si tot asa… Dar moartea lui a oprit lantul asta de evenimente si a condus la un altul.

Poate parea o idee cam ciudata, dar nu e. Ba chiar e foarte serioasa si tine de matematica sistemelor complexe (sisteme cu extrem de multe componente, variabile si interactii). Sisteme complexe sunt ecosistemele, suma interactiilor moleculare care fac sa functioneze o celula, evenimentele meteorologice, dezvoltarea unui embrion, societatea umana, etc.  Termenul de „butterfly effect” a fost patentat de Lorenz (un matematician) si defineste sensibilitatea extrema a unui sistem complex fata de conditiile initiale. Sau, mai pe romaneste, schimbari minuscule ce afecteaza conditiile initiale ale unei situatii, au urmari majore/catastrofale ce conduc la un rezultat foarte diferit comparativ cu cel care ar fi fost obtinut daca acele modificari (minore) nu ar fi avut loc. Conceptul sta la baza teoriei haosului (o ramura din matematica) care se ocupa cu studiul sistemelor complexe si senzitivitatea lor exagerata fata de conditiile initiale (de unde nici nu le putem prezice/modela comportamentul).  Asadar viata de zi cu zi e plina de butterlfy effects, i.e.: daca nu va opreati sa fumati o tigare, nu ati fi trecut strada EXACT in momentul in care i s-a spart roata camionului, DECI ati fi trait sa vedeti o noua zi. Daca ati fi trait, ati fi mers la mama acasa si ati fi cunoscut-o pe domnisoara aia draguta cu care ati fi avut un copil, copil care ar fi ajuns maresal si ar fi preintampinat un razboi nuclear. Si iaca asa, cum ati fost tampit sa fumati, sunteti responsabil pentru sfarsitul civilizatiei. Bravo!

Desigur ca este un exemplu foarte exagerat, fiindca in toata secventa asta de evenimente puteau interveni o multime de alte variabile (unele previzibile -> erati pe invers, deci nu se punea problema de copii si doamna v-ar fi parasit) si altele imprevizibile (numitii „catari”, de genul: doamnei urma sa-i pice un meteorit in cap si ciu-ciu plod). Datorita acestui gen de motive este extrem de complicat, daca nu imposibil, de facut previziuni asupra evolutiei unui sistem complex.

Bun, lasand asta la o parte pentru alt post, in seria Jour J, urmand exemplul de mai sus, sunt schimbate pe rand evenimente importante din istorie si este testat un viitor alternativ, pe principiul „ce ar fi fost daca?”:

1. Rusii ajungeau pe Luna (nu Americanii :D)

2. Paris era sector Sovietic (nu Berlin..a-ti prins ideea?)

3. Septembrie Rosu

4. Octombire Negru

5) Asasinatul din Dallas din…Noiembrie ’73

6) Razboiul Civil din Franta din Mai ’68

7. Traisca Imparatul! (favorita mea fiindca-mi inchipui mutrele frantujilor actuali :D)

Seria e si frumos desenata si bine scrisa (la nivel de banda desenata, evident!). Ideile viitorului alternativ sunt neasteptat de interesante. Am citit o gramada de carti care tratau subiectul unei istorii alternative (cred ca oricine a citit macar una), dar majoritatea erau pur tampite si enervante. Desigur au fost si cateva foarte bune, care mi-au placut teribil. De obicei scrise de vreun istoric infometat care a decis sa treaca la literatura. Dar ce e intersant la seria de mai sus este ca indivzii au idei mai bune decat am vazut in multe fin cartile citite. Pacat ca probabil nu-s in stare sa scrie romane, ca tare mi-ar placea sa le citesc. Dar sper sa-si vanda ideile sau macar sa inspire pe cineva cu talent real la scris. Deci, daca le gasiti, vi le recomand.

  41 comments for “Luna, sector sovietic

  1. Aprilie 13, 2012 la 6:47 pm

    Si pe noi romanii ne incearca din cand in cand genul asta de ganduri, legate de istorie: ce-ar fi fost daca…
    Ce-ar fi fost daca Regele Mihai nu-l aresta pe Generalul Antonescu, ce-ar fi fost daca Churchill si Roosevelt nu ne-ar fi vandut la Yalta, chestii de-astea. Nimeni nu poate sti ce-ar fi fost, dar merita incercat 😉

    Dar, de ce sa ne batem capul cu asa ceva, ca tot nu putem schimba trecutul? mai bine o dam in glumite:

    Daca si cu Poate
    au plecat sa inoate
    daca Poate nu era
    poate Daca se ineca.

    Ce-i rau la noi la romani (chiar vreau sa-ţi cunosc parerea in privinta asta) e ca nu suntem un popor grav, ca transformam in banc totul, asta poate fi si un semn de superficialitate, nu e doar o supapa pt pastrarea echilibrului psihic.

    • Aprilie 14, 2012 la 12:49 pm

      GENERALIZAND CUMPLIT si sperand ca nu va supar: Eu zic ca romanii au umor si mistocaresc cand le ajunge cutitul la os sau cand au succes maxim. Intre cele doua extreme eu zic ca e alta boala nationala: paranoia + ipohondria. Se vaicare ceva de speriat. Cand e prea frig, cand e prea cald, cand e seceta, cand e ploaie cand e aia cand e ailalta. Bineinteles mereu e altcineva de vina (de regula comenduirea) si stau si asteapta sa fie scosi din belea (de aceeasi comenduire) fara sa miste prea mult (sa faca guvernu’). Cand asta nu se intampla (fiindca eu mereu spun, INDIFERENT de natie: la asa popor, asa conducatori, ca doar nu s-au ales singuri si poporul ii tolereaza..) incep sa se vaicare si se dau loviti ca „isi bate joc de noi”, „ca la noi la nimenea”, „numa’ in Romania”. Sintagme tipice de oameni care de fapt n-au idee ca asa este peste tot doar atitudinea e diferita. Adica lumea se vaicareste mai putin. Numai da o tura pe blogosfera romaneasca (unde te astepti sa fie totusi esalonul care poate sa scrie, deci mai educat) si ai sa vezi ca atat barbati cat si femeile se vaicare si critica si dau ochii peste cap de te ia cu ameteala. Eu n-am vazut nici un popor sa se critice singur in asa hal cum o fac romanii. Sunt cei mai aprigi critici. Occidentalii nici nu viseaza (in caz ca stiu ca Romania nu o tarisoara din URSS -> elvetienii nu stiu) sa critice in asa hal Romania cum o fac romanii singuri. Din nou zic GENERALIZEZ. NU TOTI sunt asa. Superficiali? Nu cred. Poate anduranti. Eu zau ca-i prefer simpatici! Si cred ca oricine prefera asta. Inchipuieti ca trebuie sa stai de vorba cu cineva care mereu iti spune ce rau e acasa, ce il doare piciorul, ce ghinion a avut, ce l-a tras unul pe sfoara si tot asa. Nu vrei sa scapi de el, nu preferi unul care glumeste si e multumit si mandru? Asa-s si occidentalii, cand incep romanii litania. Uite, sunt vreo doua fete romance la slujba care mi-au mancat zilele vreun an de zile la cat de activ au criticat neamul romanesc. Toata lumea se ferea de ele, ERAU PLICTICOASE. Acum, eu am laudat mereu Romania, am adus vin si oua din acelea vopsite special de paste, si albume si altele ca sa le contracarez pe proastele alea. Dar eu-s rus, m-au acuzat in fata ca am un „amor etilic fata de Romania, ca-s in vacanta la nevasta-mea in tara” si le-au crezut pe ele. Sa nu mori de draci?
      Eu, daca ar fi sa schimb ceva la neam (sau sa critic ceva), ar fi exact vaicareala asta generalizata de la TV pana la taranca de la tara. Aaaaa si as mai schimba fascinatia asta negandita fata de occident pe care o au astia care au iesit pe la vreo bursa de 3 luni afara din tara si au ramas cu impresia ca in occident merg cainii cu colaci in coada si Romania e capatul lumii. E evident parere superficiala. Ca doamna cu Grecia de pe blogul dumneavoastra. Cand mergi sa te uzi la picioare timp de 3 saptamani pe an in Grecia nu ai cum pricepe belele lor si cum traiesc ei. Alea-s aparente. Daca ar fi stat peste vreo 2 ani si-ar fi schimbat parerea si ar fi devenit mult mai toleranta cu Romania. Ca apar si problemele cand chiar stai acolo.
      Din nou, am generalizat da? Asta e impresia mea de strain care a stat vreo 4 ani in Bucuresti, a avut parte de birocratie, proprietati si interactionat cu localnicii si zaaaau ca nu-i mai rau decat in alte parti. Dar atata vaicareala…atata tristete… Eu-s pro umor romanesc!

  2. Aprilie 14, 2012 la 7:14 am

    Intr-adevar, par niste materiale interesante.
    Ceva de Ceausescu nu spun?… Sau cum ar fi fost daca Prunea ar fi aparat mai bine la Mondialul din SUA ’94…

    • Aprilie 14, 2012 la 12:15 pm

      Tipule, alea-s evenimente prea importante ca sa indrazneasca astia sa le adreseze in benzi desenate. Pai fir-ar al dracu’ macar atata dumnezeu sa aiba in ei! Cui ii mai pasa de Hitler si Gagarin? Da’ mondialu’ din ’94… e alta treaba!

  3. Aprilie 14, 2012 la 5:13 pm

    Vlad, de la departarea la care esti tu s-ar putea sa nu vezi bine ce e aici, ai locuit in Bucuresti, dar cand? inainte de criza si recesiune, da? sau poate crezi ca si criza asta e la fel peste tot, la voi ca la noi? ai tu habar ce e acum aici? habar nu ai. Ai auzit ca suntem cu nivelul de trai pe ultimul sau penultimul loc in Europa? Ce intelegi tu de aici: ca avem mai putini bani de luat masini, vacante exotice sau ca n-avem ce manca si batranii nostri n-au bani de medicamente?
    Hai sa-ti spun ceva ce-o sa te surprinda: din mai anul trecut nu am mai incasat niciun leu. Am muncit, am si facturat cate ceva, am fost obligata sa platesc dari la stat, dar n-am incasat nimic, firmele care trebuiau sa ma plateasca au iesit in insolventa sau faliment. Teapa adica. Acuma suntem in aprilie. Cum iti suna asta? te intrebi din ce traiesc? si-o mai intretin si pe fiica-mea care si ea, desi tocmai a aparut cu un infografic intr-a doua carte-tom de la Taschen, doar impusca leul, o data la cateva luni gaseste cate un contract micut din care castiga doar bani de buzunar. Dar stai, ca nu noi doua o ducem cel mai rau, sunt altii care o duc mult mai rau, au si datorii la banca, copii mici, sunt bolnavi, vai mama lor. Auzi, astea nu ti le-am spus sa ma vaicaresc, ci ca sa ti arat o realitate. Realitatea din Romania de acum, de care vorbesti. Eu nu stiu ce spuneau alea doua, ca se vaicareau sau nu, nu ma bag, dar poate voiau sa va explice ce e in Romania si tot insistau vazand ca nu pricepeti, stiu si eu?

    Doamna care “s-a plans” pe blogul meu ca noi o ducem mai prost ca grecii are perfecta dreptate, pai toate ziarele noastre spun asta, de acolo o stim toti ca e asa, doar scria cat e salariul lor, ce pot ei cumpara cu el, cat e al nostru, ce ramane dupa ce ne platim taxele. Sunt de acord suta la suta cu ce a spus ea, ca la noi e mai rau, dar noi suntem obisnuiti, noi induram ca prostii, nu ca grecii care ies pe strada si incendiaza. Pai toti, si politicienii nostri recunosc ca o ducem f greu, ca am fost sacrificati, experiment unic in Europa, cu nivelul de trai si fmi-ul.

    Ma bucur ca vorbim la concret, cu “doamna de pe blogul meu”. Daca te-ai referit si la ce am scris eu cand cu leapsa aia pe teme turistice spune, sa-ti explic. Aia nu a fost vaicareala cum poate ai perceput-o tu, aia a fost tot ce pot eu sa fac impotriva lor, a clasei politice, macar sa fiu sarcastica. Culmea e ca toti suntem sarcastici cu ei, presa, televiziunile si ei merg neabatuti mai departe, in alte parti ar demisiona, ar fi demisi, aici, nici vorba.
    Trebuie sa faci diferenta intre a-ti huli tara, poporul, compatriotii – sau conducatorii. I-am ales noi, da, dar n-am avut ce altceva alege. Sunt toti o apa si un pamant, profitori sau reprezentanti ai intereselor altora, nu ale noastre, indiferent din ce partid fac parte. Vorba aia: pleaca ai nostri, vin ai nostri, noi ramanem tot ca prostii.

    Vlad, parerea mea: daca nu va place sa auziti ce e aici, intoarceti capul, schimbati subiectul, sau dati-ne de inteles asa cum de fapt ai facut-o. Pe “doamna de pe blogul meu” trebuia s-o apar, de vreme ce suta la suta gandesc ca ea.

    Stai linistit ca nu ma supar, de ce sa ma supar, habar n-ai cate pot duce.
    Io din discutia asta am retinut ca nu-i bine sa vorbim cu voi strainii (recte occidentalii, ca pe pariu ca un polonez ne-ar intelege sau un ungur) despre necazurile si nevoile noastre, ca va indispunem si plictisim. No, zi-i, ii cald la Geneva? 😀 ‘tu-i, nici macar cald nu-i la noi aici. Stii ce inseamna asta? Inseamna gaz consumat in continuare, factura de platit si luna viitoare. No, cam asa stam, nu toti, dar multi.

    • Aprilie 14, 2012 la 6:38 pm

      Am stat cand era mai rau de prin ’97 pana prin ’01 ca sa zic doar anii plini. Romanii se vaicare de mult mai mult timp decat criza. Eu atunci am remarcat asta. De la televiziuni la omul simplu. E boala nationala. N-am zis ca ma deranjeaza ci ca-i prefer „superficiali” cu simt al umorului
      Grecii sunt platiti mult mai mult decat merita. Cum nu poti face bani din nimic si-o vor lua.
      Eu cand ziceam ca se vaicare romanii nu ma refeream la bani. Ma refeream la tot. La clima, la clasa politica, mereu e o scuza, mereu e ceva de lamentat. Mereu isi deroga responasbilitatea. E zapada, e canicula…e aia e ailalta. Pai daca e sa o luam asa norvegienii ar fi trebuit sa fie ultimii din europa. Si nu-s. Ca fac ceva, in loc sa-si planga de mila! NU AJUTA sa-ti plangi de mila.
      Cum adica n-ati avut de unde alege? Dar lotul ala de politicieni „de unde n-ati avut de unde alege” nu tot selectati din poporul roman sunt? Englezul sau francezul cum de are de unde alege? Daca politicienii aia sunt ticalosi si prosti si va reprezinta nu va deranjeaza? Realizati ca va reprezinta, nu? Sau daca n-aveti de unde alege, de ce nu faceti ceva? Cine sa faca daca nu poporul roman? Sa vina printz strain din nou? Poate-i o idee. Dar e TARE jenant. Arata ca nu sunteti in stare singuri. Pai ce polticienii prosti apar prin magie si ghinion? Imi vine greu sa cred ca numai poporul roman e „blestemat” cu politicieni prosti. Sau ca numai romanii prosti pot fi politicieni buni…daca preferati. Va place nu va place faptul ca n-aveti de unde alege e vina dumneavoastra ca natie. Nu-i vina europei nu-i vina nimanui altcuiva. Pana nu invatati (sau invatam ca si Rusia e la fel) ca trebuie sa va asumati o oarecare responsabilitate politica..si noi si voi romanem utlimii din Europa.
      Ar fi bine daca vaicareala romanului ar fi doar boala de criza. As intelege-o. Dar e istorica si mioritica. Nu ma refer la lipsa banilor nici n-as indrazni, n-am caderea. Dar cand romanul asteapta cu mainile in san sa vina armata sa-i faca metereaza la rau ca sa nu-l inunde, iar baba franceza cara saci ca sa sa nu pateasca acleasi lucru imi vine greu sa-mi fie mila. M-ati intrebat ce parere am. Nu v-a convenit, v-ati suparat cum ma asteptam. Imi pare sincer rau. Asta e motivul pentru care evit sa fac ORICE forma de politica.
      Din nou, eu am considerat ca romanii sunt vaicarosi dupa experienta ’96-’02 (ca sa pun si jumatatile de an) cand nu se punea problema de criza. Nu stiu nimic de perioada actuala si nu mi-as da cu parerea. Ce vreau sa zic este ca chiar credeti ca nimeni n-are nici o vina ca romanii sunt printre ultimii din Europa? V-ati intrebat de ce? Si nu-mi ziceti ca conducatorii sunt de vina. Chiar credeti ca nu purtati vreo vina? Ca aveti ghinion? Mai…hala ghinion. Asta-i problema, ca nici unul nu-si asuma responsabilitatea. Politicienii prosti sunt vina DIRECTA a poporului. Va place sau nu. Si la noi si la dumneavoastra. Polticienii aia… SUNT ROMANI. I-ATI ALES! Purtati responsabilitatea polticienilor ce va conduc. La fel si in Rusia…sau in Polonia sau peste tot. Scuza ca n-aveati de unde e puerila! Cum adica, n-aveati de unde? Altii cum au? De ce poporul roman nu impune niste standarde, de exemplu, asa cum fac francezii si englezii? Educatia conducatorilor si a poporului se face cu un efort, dar trebuie sa o faca cineva. Lamentarea n-ajuta. Chestia cu experimentul e la fel de puerila! Adica polonezii, ca tot i-ati amintit de ce nu accepta sa fie cobai? Hai sa fim seriosi, si-o mai face omul si cu mana lui. Incepand de la „manelizare” pana la „cobaiul” Europei. Dar vedeti, si dumneavoastra va plangeti de parca ar fi peste puterile dumneavoastra sa schimbati ceva. Daca nu dumneavoastra atunci cine? Ca n-o face nimeni! Daca n-o face nimeni, normal ca nu se schimba nimic! Fiecare asteapta sa faca altul..de aia sfarsesc toti inundati. Si nu arsul masinilor in strada rezolva ceva. Nici n-a ajutat in Grecia. Ce a ajutat este ca germanii au bani multi invesitti acolo. In Romania n-au. Dar statul, inghitutul si vaicaritul n-ajuta. Atitudinea ajuta!
      Ori considerand Romania centrul ghinionului mondial..nu merge. Exsita motive pentru care-i ultima din Europa. Si cred cu convingere ca lamentarile si vaicareala e unul din ele.
      P.S: Doamne fereste sa ajunga Grecia exemplu..
      P.S2: n-a lovit criza mai rau decat in alte tari. Din contra. Dar ati gestionat-o mai prost.

    • Aprilie 14, 2012 la 6:48 pm

      Stiu ca nu va place ce va spun, dar insusi faptul ca v-ati suparat, a-ti preferat sa credeti ca-s eu prost informat sau ca am informatii vechi, sau ca mananc rahat, in loc sa va ganditi constructiv la ce v-am spus, ilustreaza paraonia de care va ziceam. V-ati simtit criticata. A-ti sarit sa aparati poporul, colega, blogerita, etc. V-ati simtit cu musca pe caciula de la leapsa la care eu nici nu ma refeream (ca am uitat-o desi m-am distrat teribil si mi-a placut grozav). Ati avut o atitudine defensiva. Tipica a ceea ce spuneam. Alte neamuri din europa accepta criticile si invata din ele (sau macar le accepta). Dumneaoastra v-ati suparat. Va place, nu va place asa va vad strainii. Poate merita sa va ganditi. Ati dat cu parul spunandu-mi ca sunt prost informat, nedrept si rupt de realitate, in loc sa va ganditi o clipa ca POATE am dreptate si poate va arat o clipa miezul problemei (si anume ca nu-i Romania polul ghinionului, doar sta cu mainile in san). Vedeti dumneavoastra si noi tot prapaditi suntem. Mai prapaditi! Dar nu ne lamentam atata. Stam in necazul nostru. Avem alte probleme, ale hibe nationale. Nu cerem ajutorul nici daca ardem sau ne innecam. E o chestie la fel de nasoala ca vaicareala paranoica romaneasca. Doar ca-i alta hiba cu alte consecinte. Dar desi vecini si in acelasi rahat (al nostru mai adanc) avem alta mentalitate.De aia imi vine greu sa o pricep pe aia romaneasca. Si ca veni vorba si astora de pe aici. OK vaicareala-vaicareala, dar ce aveti de gand sa faceti? Asta intreaba colegul neamt/norvegian/elvetian pe romancele alea doua. Si ele zic fie „sa ne caram unde vedem cu ochii si eventual sa nu se mai stie de unde venim” fie „sa ne salvati voi!”. Si astia zic „duceva-ti, de ce v-am salva? Ce oferiti?”
      Din nou, un popor responsabil are politicieni responsabili. De ce va plangeti ca sunteti la coada Europei? E vina altcuiva?

    • Aprilie 14, 2012 la 6:52 pm

      Dar nah..de aia cum ziceam nu fac politica, ca stiu ca am pareri identice cu madam Thatcher si nu-s genul de pareri populare. Fiindca populatiei ii place sa fie pupata cu drag pe crestet si sa i se spuna „nu-i nimic, nu-i vina ta”. Iar eu nu pot asta :). Dar m-ati provocat si eu sunt incapabil sa mint. Asa ca v-am spus exact ce cred.
      Si din nou, n-am zis ca toti sunt asa, ci grosul. Majoritatea. Dumneavoastra nu sunteti vaicaroasa si sunteti si combativa. Asta e grozav. Daca ar fi multi ca dumneavoastra n-ar mai fi Romania ultima din Europa. Din contra.

  4. Aprilie 14, 2012 la 8:35 pm

    Vlad,
    Nu m-am suparat deloc, cum sa te fac sa intelegi? Doar ca un pic m-am pornit sau m-ai pornit tu. Nu m-am suparat si nu ma deranjeaza deloc, chiar deloc discutia asta sau orice alta in contradictoriu.

    Ce cred eu despre Romania de acum: cea mai are parte din oamenii valorosi s-au carat demult si n-o sa se mai intoarca, decat poate daca le ofera cineva marea cu sarea si nu cred ca-i cine. Cine am ramas suntem: blegi, neputinciosi, fraieri, batrani sau profitori (politicieni, contracte cu statul, neamuri pile ale primilor). Pe langa politicieni si afaceristi cu statul, alta categorie de profitori sau avantajati sunt tot felul de pensionari speciali (militari, servici secrete-o droaie, judecatori si cine stie cate altele). Militarii nostri doar in vis au fost la razboi, dar au niste pensii de te doare mintea, judecatorii si multi altii, la fel. Nici salariatii bugetari n-o duc rau, chiar si acum cu reducerea de 25%, doar ca multi dintre ei s-au bagat anterior la credite, crezand c-o sa le mearga vesnic. cel mai rau o duc cei din firmele private, cei fara serviciu (foarte multi, nu va luati dupa faptul ca nu e somaj, pai nu e ca ai dreptul la somaj doar un an de zile, dupa aia, pa, descurca-te cu aer) si pensionarii. Iar taranii au dus-o rau intotdeauna.

    ce nu intelegi din faptul ca n-ai pe cine alege? Toti, din toate partidele-s la fel, ca s-au tot rotit si-i stim. Pe toti ii mana in lupta nu dragostea de tara ci dorinta de-a ajunge la fagurele de miere. Oamenii cinstiti nu se baga in politica, nu se pricep sa dea din gura si le e scarba. Si cum am spus, oamenii capabili si intreprinzatori s-au carat demult.

    am sperat sa inceapa ceva din societatea civila. sa invatam cumva sa ne asociem de la nivel de bloc, de strada, sa invatam sa facem ceva impreuna si sa simtim ca putem fi o forta. de la firul ierbii, cum se spune. se pare ca nu a venit inca vremea. Eu cred ca aici suntem cel mai deficitari, ca nu reusim sa ne asociem la nivel de comunitate mica intai, ne-am invatat individualisti. Uite, ca acuma recitesc ce-ai scris si vad ca nu accept critica. Pai critica-ne naibii aici, ca aici trebuie, hai sa vezi ca accept criticile. dar iarasi iti spun, nu ai cu cine din cei ce am ramas, romania e anemica dupa hemoragia indelungata in occident.

    Lasa-ma cu cliseele de la tv, vezi ca si tu pui botul la ele cu satenii ce stau sub nameti, pai stau mai aia care trebuie sa se tina de masa sau perete ca sa se deplaseze. Ei bine, au aratat si femeie batrana urcata pe acoperis IN SOSETE, SA NU ALUNECE, care-si arunca singura zapada de pe acoperis, ca sa nu i se darame casa. Si avea vreo 75 de ani. Se pune?

    Auzi, tu zici ca va place, nu va place asa va vad strainii. care straini, intreb eu? aia pentru care ne-a fost distrus toata economia, asa cum era ea, ca sa ne transformam intr-o piata de desfacere pt marfa lor de mana a doua? aia pt care am fost obligati sa luam de la fmi imprumut ca sa le salvam bancile, dupa ce tot ei ne-au obligat sa le vindem pe ale noastre, ca si conditie sa ne primeasca in europa (ca sa ne transformam in piata lor de desfacere). Ma-nfis pde strainii aia si pe parerile lor despre noi. daca as accepta niste critici, adica stiu ca ar fi la obiect si de la niste cunoscatori, astea ar fi de la polonezi.

    Cu aia care n-au habar ce insemana sa n-ai cu ce sa-ti platesti nici gazul, care oricum e egal cu salariul tau pe o luna(DACA ti-l poti plati), nu prea cred ca merita discutat, e complicat sa-i faci sa inteleaga si pana la urma te trezesti cu etichete de vaicareala sau mai stiu eu ce, a ca nu accepti critici.

    • Aprilie 15, 2012 la 10:38 am

      Stati un pic sa le luam pe rand 🙂
      1) Pai va dau dreptate in totalitate. E clar o eroare de comunicare si e vina mea ca n-am explicat cum trebuie. Incerc acum. Dumneavoastra ati particularizat foarte mult generalizarea mea. Eu eram MEGAgeneral cu afirmatia de mai sus. Cand zic general nu ma refer doar la majoritatea populatiei ci la o CARACTERISTICA NATIONALA. Nu ma refer doar la romanii de acum, nu ma refer la situatia actuala. Ma refer la un „cliseu”. Intelegeti? Din aceeasi categorie de „cliseu” sau daca vreti „idee preconceputa” (desi zic ca-i o sinonimie paritala intre notiuni) cu „neamul rus e betiv” sau „neamul rus nu functioneaza fara tatuca”. Cred afirmatiile astea? Da. Istoric si prezent, majoritatea beau peste media europeana. De asemenea orice forma de guvernamant a fost aproape tzarat in tzara asta. Toti rusii sunt asa? Nope. Majoritatea lor? Da, imi place sau nu da. Ma deranjeaza cand mi se spune asta? Catusi de putin, e adevarul. As vrea sa fie altul adevarul? Nu m-am gandit. Sau sa dam un alt exemplu „polonezii sunt aroganti”, „genevezii sunt austeri”. Eu am crezut ca in spiritul asta m-ati intrebat. Ceva de genul: „crezi ca umorul Romanilor (pe care am avut impresia ca-l tratati ca trasatura de neam” e semn de superficialitate”. Cu alte cuvinte e neamul roman superficial (istoric si majoritar). Si eu am raspuns ca mie mi se pare ca (istoric si majoritar) nu sunt superficiali, ca au umor doar in conditii extreme (dintr-o extrema sau alta) si ca intre doua, istoric poporul e vaicaros. Asa cum polonezii sunt aroganti, austriecii demodati, rusii betivi, asa sunt romanii vaicarosi.

      • Aprilie 15, 2012 la 10:50 am

        o sa ma mai gandesc daca obisnuim sa ne vaietam sau nu. dar parca e preferabil sa fim plangaciosi decat sinucigasi ca ungurii sau beutori ca rusii. si vaicareala asta poate fi o supapa psihica, spui ce ai pe suflet, iti plangi de mila ca sa nu explodezi in tine.
        dar fireste, e de luat aminte cui o spui, cui te vaieti, bogatul nu crede saracului asta o stiam, dar acum aflu ca-i si deranjam, plictisim cu problemele noastre, la care ei au contribuit substantial.

        • Aprilie 15, 2012 la 11:35 am

          Eu ziceam sub forma de concept :). Adica pentru roman soarele niciodata nu rasare suficient de devreme si nu apune suficient de tarziu, niciodata nu ploua suficient, mereu e ba prea mult sau prea putin, zapada este ceva ingrozitor iarna si cancicula vara, mereu il va durea ca altul e platit mai bine si parca munceste mai putin, ca poarta vecinului e mai mare. De ce tot reduceti treaba la bani? Eu NU ma refeream la bani (decat secundar printre altele), sunt stilul ala cel mai rau, caruia nu-i pasa in mod istoric de bani. Banii sunt numai una din miiiiiiiiile de vaicareli ale romanului. Prima as zice ca e clima. Ai impresia ca Romania are cel putin conditii siberiene… Mai lipseste sa se planga Egiptenii ca au nisip. Daca ar avea romanii desertul, numai asta am auzi. Eu la asta ma refeream. Inteleg de ce reduceti totul la bani ca sa par eu un egoist bogat si ignorand nevoile altora mai saraci, numai ca vedeti, ce-i amuzant, este ca eu sunt printre aia cativa care chiar nu-s indiferenti, asa ca nu-s material de atac prea grozav :). Nici n-am nic un merit pentru atitudinea mea, asa m-au educat altii. Eu vorbeam de vaicareala la un nivel mult mai profund decat banii. Vorbeam de vaicareala de pe vremea lui Moromete si a lui Negru Voda. Aia cu „lupta cu natura”. :))

          • Aprilie 15, 2012 la 11:49 am

            La final, ca probabil n-a fost clar: m-ati intrebat ce cred eu generic despre poporul roman. Si asa cum cred ca Norvegienii si Rusii sunt betivi, Nemtii batuti in cap si Plonezii aroganti, EXACT asa cred ca Romanii sunt vaicarosi. NU TOTI. DAR MULTI. Vaicareala nu are legatura cu banii e in gene in constiinta speciei. Un roman PUTRED DE BOGAT se vaicare la fel de mult precum unul care moare de foame. Gaseste el ce…vremea, copiii, nevasta.. Ceva. Din nou.. NU TOTI. Dar SUFICIENTI cat sa ajunga caracteristica nationala la o vedere din exterior.
            Vreau insa sa fie clar ca eu admir si Romania si neamul romanesc. Nici un neam nu-i perfect si in conceptia mea altii au hibe mai mari si mai nasoale. Daca ziceam ca romanii sunt un „neam andurant” n-aveam discutia asta. Si da, si asta cred. Pe de alta parte dumneavoastra m-ati intrebat o caracteristica negativa nu una pozitiva. In acelasi spirit Rusii sunt creativi, Norvegienii au simt civic si-si adora copiii, Polonezi sunt darji si curajosi, Romanii anduranti si simpatici! Trebuie sa acceptati ca toate neamurile au si trasaturi negative si tratand cu mine problema nu le face sa dispara. Aveti si o tona de trasaturi pozitive (nu TOTI dar suficientii..cat sa fie caracteristici nationale) de ce nu vreti sa discutam despre alea? 😀

    • Aprilie 15, 2012 la 10:55 am

      2) referindu-ne la situatia actuala in care de prost m-am lasat antrenat (su nu fac politica de regula) si care n-are legatura cu ce voiam eu de fapt sa spun:
      a) Migratia competentilor. Situatia pe care o descrieti se intampla peste tot. Nu e particulara Romaniei. Polonezii sunt plecati cu milioanele in Scandinavia si Germania. Mai multi polonezi (proportional) au plecat din Polonia decat romani din Romania. Fiindca sunt mai cautati (o fi si faptul ca nu se vaicare pe acolo pe unde-s plecati?). Aceeasi situatie este in extrem de multe tari. Sa va dau un exemplu occidental? Portughezii au plecat cu sutele de mii in Elvetia. Auzi pe strada in Geneva la fel de mult portugheza pe cat auzi franceza. TOTI se confrunta cu problema asta. Nu doar Romania. Ca sa nu mai vorbim de imbatranirea populatiei. Din nou, Romania probabil (zic probabil ca n-am gandit si nici nu intnetionez sa ma gandesc la vreo solutie) ar putea gestiona mai bine situatia.
      b) Partidele politice. Si asta cum de nu s-a intamplat in Polonia (o luam pe ea exemplu). Imi vine greu sa cred ca n-a ramas NIMENI competent in Romania. Eu zic (strict opinia mea) ca romanul inghite ce nu ar inghiti polonezul. Sunt incompetenti, trebuie inlaturati. Eu am impresia ca romanii s-au blazat (ca de multe ori de-alungul istoriei).
      c) Lipsa de solidaritate nationala. Pai exact aici voiam sa critic. Chestia cu paranoia duce la individualism. Eu imi inchipui neamul romanesc, in pragul apocalipsei, certandu-se pe unde sa faca gratarul pana la halul de a se impusca vecin cu vecin :D. Eu n-am vazut nicaieri o mai mare cearta cum vad in Romania intre vecini. Sincer.
      d) Doamna de pe acoperis. Se pune! Tot respectul! M-as inclina in fata unei astfel de femei! Dar e una. Eu am vazut grupuri de barbati cu mana in fund uitandu-se cum le da armata zapada de pe acoperis si vaicarindu-se la realitatea TV cu altii facandu-le treaba in fundal. Si erau foarte apti de munca, credeti-ma. Si as zice ca aia-s incidente izolate si babuta de pe casa simbolul neamului. Dar zau ca nu-i asa. Am stat totusi prin Romania cu anii si am vizitat-o regulat. Statul trebuie sa faca/dea…etc. Ei bocesc la TV.
      e) Economia. Pai care economie? Romania era in pragul falimentului ani buni inainte de revolutie, ca si Rusia. Draciile alea de combinate aveau randamentul 0 si la noi si la voi. Mai mult consumau decat produceau. Produceau prost si la standarde vechi si poluau cat tot restul Europei la un loc. AAaa…si produceau chestii complet ne-ncesae majoritatea fiindca restul lumii era cu vreo 50 de ani in viitor. Dar lasand asta la o parte. V-a fortat cineva sa ajungeti piata de desfacere pentru produse de mana a doua? Polonezii de ce n-au patit-o? Altii de ce n-au patit-o? A avut Romania ghinion? Ma indoiesc. Eu zic ca ati acceptat, ba mai mult invitat! Acum ca sunteti dependenti de ei eu zic ca-i bine sa ascultati foarte atent criticile lor fiindca n-aveti de ales. Si in plus cam toti admirati pana la adoratie tariloe lor care sunt „mult mai” si „mai” ca Romania. Asa cum admirati..grecia, nu? (si nu ma refer istoric sau arhitectural). Daca va place modelul lor, in orice il admirat si laudati ba va si puneti singuri tara in lumina proasta facand comparatii din care majoritatea stiti doar o fata a medaliei (cum e in Romania), fiindca ailalta nu o cunoasteti decat din vacante sau o bursica mica de master, atunci ascultati bine si urmati-le modelul nu? Nu puteti sa le admirati tara si natia si sa le ignorati parerea. 😀
      Polonezii isi platesc gazul si cand nu pot fac ceva. Nu stau cuminti. Nu se vaicare. Injura! Poporul roman are un fel de inertie.

  5. Aprilie 14, 2012 la 9:19 pm

    „De ce va plangeti ca sunteti la coada Europei? E vina altcuiva? ”

    Evident nu, ai dreptate, e vina noastra a romanilor. Dar cum am spus, cei mai buni si mai breji (de la cal breaz, capabil adica) romani s-au carat si daca spui ca e vorba de o vina, o fi si vina lor ca si-au pus coada pe spinare si au taiat-o spre o paine mai alba. Pai ia fa tu un sondaj pe acolo si vezi cum e cu vina asta, se recunoaste sau nu? ca nu vad de ce sa duc eu in spate singura vina asta, eu mi-am cam facut datoria fata de tara, nici nu mai stiu numarul anilor lucrati, pentru care o sa iau, fireste, o pensie de muritor de foame, ca nu e de unde si informaticienii nu au pensii speciale. Dar aia mai tineri, care oricum au facut scoala aici, pe banii MEI (taxe) si ai celorlalti de-o varsta cu mine care acum nu au cum sa-si plateasca gazul (da, salariul nostru e cel mai mic din europa si gazul nostru e cel mai scump din europa, desi noi suntem printre singurii din europa care avem zacaminte, dar le-am vandut adica ne-au vandut politicienii), deci cei mai tineri care au terminat scoala si au plecat spre o salvare personala, aia nu au o vina, nicio datorie? mai mica sau mai mare decat a mea, ce parere ai? Sau ii critica si ei pe cei din tara, niste plangaciosi penibili, plictisitori si enervanti?

    • Aprilie 15, 2012 la 11:07 am

      Pai prima parte am explicat-o mai jos la punctul A. Romania n-are situatie unica. Apoi romanii din strainatate, pai din ce am cunoscut (si am cunoscut multi) e cam asa (generalizez, exista exceptii):
      1) Initial cand vin sunt corul plangerii. Ce cumplit, amar si oribil e in Romania. Chestia asta nu le atrage simpatia locala (ca-s plicticosi, sincer nu intereseaza pe nici un neamt/elvetian/norvegian ce se intampla in Romania, decat asa la nivel de ascultat povesti, dar dupa 2-3 repetitii se plictisesc). Chestia asta tine vreo 2 ani.
      2) Cam dupa 2 ani incep sa vorbeasca in soapta romana si incearca sa nu fie asociati cu natia. Au mare-mare grija de asta. Incep sa-si scrie prenumele cu grafia tarii adoptive.
      4) Cam dupa vreo 4 ani asa, cand le intra cultura locala in sange si pierd anumite caracteristici nationale pe care nu le amintesc, incep sa vada partile frumoase din Romania, sa le fie dor.
      5) Cam dupa vreo 6-8 ani sunt mandrii ca-s romani si incep sa faca campanie.
      Ce vreau sa spun aici este ca eu cred ca schimbarea Romaniei va incepe dinspre exterior, ca pe vremea lui Balcescu. Cand tipii care au plecat de studenti vor incepe sa fie sefi, sa aiba functi de conducere in tara adoptiva. Fiindca in atatia ani vor fi uitat ranchiuna si preconceptele nationale invatate din pruncie (gen „ca la noi la nimenea” sau „numai in Romania”) vor fi „furat” din mandria natioala a tarii de adoptie si nostalgic vor incepe o schimbare. Decocamdata situatia e prea proaspata. Dar, pe scurt, camd dupa 6 ani romanii plecati constientizeaza situatia si vor sa ajute, da. De aceea cei ce merg la o bursa scurta gen doi ani, se intorc inainte sau in timpul fazei doi (2) si sunt nostalgici si critici (vedeti lista cu stadiile de mai sus)
      Din nou eu am zic ca neamul e plangacios asa cum neamul rus e betiv. De regula romanii veniti la bursa sunt si ei la fel de vaicarosi. Si nu doar despre situatia din Romania. Viata lor e plina-plina-plina de drame. Se vaicare de orice. De clima, de salariu, de gropita din asfalt, de viermele din mar. In timp le trece. Cam pe la momentul asta, cand le cam trece, ma duc si eu si ma prezint ca sa fac exercitii de romana si sa sper ca poate de data asta prind un moldovean (din Regat nu republica), ca nu stiu regionalisme din zona aia. 🙂

  6. Aprilie 15, 2012 la 7:28 am

    Revenind in dimineata zilei de Paste, cu o viroza incipienta, dureri de cap si nas infundat, uite un articol cu care rezonez:
    http://www.contributors.ro/editorial/un-popor-asteapta-invierea/

    Si usor pisico-analizandu-ma, recunosc ca:
    -ma deranjeaza ca va deranjeaza si plictiseste pe voi romanii 😀 plecati, faptul ca semenii vostri ramasi in tara se vaicaresc -bine ca nu va deranjeaza ca un popor de pensionari au ramas fara pensii, dupa ce au platit o viata intreaga contributiile la stat, iar tinerii cei ce acum, la randul lor ar trebui din contributiile lor sa le plateasca pensii, s-au dus invartindu-se
    -posibil sa nu accept critici de la oricine, adica sa-mi amintesc ca cei ce critica, la randul lor merita sa li se aduca aminte ca ar putea fi la randul lor criticati sau facuti partasi la situatie; de la polonezi repet, accept critici sau de la fosti detinuti politici, revolutionari s.a.

    No, dar asta nu inseamna ca nu poti critica in continuare, ceva ceva poate tot se prinde si la mine 🙂

    • Aprilie 15, 2012 la 11:19 am

      Ei la mine e mai complicat, familia mea a tot plecat.. 😀 Eu-s a n-a generatie care repeta modelul :)). Sigur ca mi-e mila de rusii sau romanii ramasi. Nu-s insensibil in asa hal. Dar situatia e la fel peste tot. Tinerii se vor duce unde pot munci. Situatia Rusiei sau Romaniei nu e unica.
      Dar eu accept critici! Am sentimente de vinovatie ca mi-am parasit tara. Desi au am avut alte motive, mult mai serioase. Nu am plecat din tara ca sa fac bani sau cariera. Banii ii aveam deja deci n-am vreo obsesie cu ei si cariera nu ma intereseaza in mod deosebit (caracteristica rusa, apropo :D). Dar, ma rog, nu asta-i ideea. Ideea e ca noi astia plecati de ceva vreme suntem obisnuiti sa fim criticati. E prima lectie de occident. Sunt obisnuiti sa ne adaptam la o cultura noua, sa ne rectificam standarde, sa ne autoanalizam, sa facem compromisuri si sa reactionam constructiv la critica. Voi ce ramasi nu prea. Fiindca sunteti de regula defensivi fiindca aveti impresia ca venim noi „sa ne dam mari” si sa „va spunem ce sa faceti”. Noi astia rupti de realitatile interne ale tarii pe care nu le mai pricepem. Ei haida de, ce e assa de greu de priceput? Ca nici o tara nu e o situatie unica sau nemaivazuta. Ce, dupa razboi nu era aceeasi situatie? Ca daduse coltul aproape toata forta de munca si ramasesera pensionarii si copiii? Si uite ca tarile si-au revenit. Nu-i nimic atat de unic in Romania sau Rusia. Dar atitudinea asta ca „nu veniti voi astia plecati sa ne spuneti noua ce sa facem” tine pe cei plecati departe de tara. Poate unii ar veni sa schimbe ceva si pe salarii de cacat ca nu-s toti oportunisti carora le pasa doar de ei. Dar cum ar putea sa vina nevasta-mea sa fie sefa peste cei ramasi (mai ales cei si cele mai in varsta) daca ar fi tratata de aroganta si dusman de clasa inainte chiar sa puna piciorul pe pamant Romanesc si apoi ar fi ignorata sau chiar sabotata fiindca „nu ne invata ea pe noi”. NOI cei plecati sunt EXTREM de obisnuiti cu criticile. Dar de nicaieri nu le-am primit mai veninoase decat de la compatriotii ramasi pe acasa. Sincer eu cred ca ce-i ramasi nu-s obsnuiti cu criticile DELOC. Mai ales venite de la „ticalosii aroganti” care au scapat si au plecat. E chestia cu capra vecinului. Ce omoara coalitia intre romani, ca tot intrebati, zie eu ca e invidia. De aia nu poate porni de jos, de aia nu merge de la asociatii de blog. Ca se urasc vecinii intre ei mai ceva decat le e foame sau frig. De asta natia e inerta. Isi pierde timpul cu conflicte inter-curti si tara arde.

      • Aprilie 15, 2012 la 6:05 pm

        Nu e acelasi lucru cu „dupa razboi” situatia de la noi de-acuma, atunci s-a stiut ca gata, nenorocirea a trecut, ne cresc copiii si ridica inapoi tara, acum hemoragia continua, toti tinerii buni si valorosi vor pleca in continuare.
        nu e deloc o solutie sa vina Kadia sau oricare altul inapoi, va fi un esec pt el, o sa-l inghita cu pene cu tot sistemul. O solutie ar fi sa reginditi/regandim sistemul, sa ne organizam cumva impreuna cei de afara cu cei dinauntru si sa-l schimbam cumva. cum, nu stiu. n-am idee. veniti voi cu o idee.

        Tu ai o obsesie cu vaicareala si faptul ca noi nu acceptam critici. Cam nimeni nu cred ca accepta critici de la habarnisti. cand vezi ca ala care te critica habar n-are despre ce vorbeste, cine e politicos sa stea sa asculte? Inainte de-a critica cred ca ar fi cazul ca ai ceva empatie si intelegere pentru cei de unde ai plecat. Si atunci n-o sa te mai deranjeze vaicareala, decat daca e patologica. eu asta nu prea vad la unii dintre voi, cei plecati: intelegere si toleranta. tocmai ca occidentul ar fi trebuit sa va deschida mintea, cunoscand mai multe culturi, sa aveti intelegere mai multa pentru diversitate. parca ati plecat cu unele prejudecati si v-ati captusit cu altele, prejudecatile vestului, ca presupun ca accepti ca si aia au prejudecatile lor. I-auzi, sa-l deranjeze si plictiseasca ca unul se vaita de necazurile lui, pai sa nu-ti vina sa-i spui vreo doua mai ales ca ii poti demonstra ca si el e partas, implicat in dezastrul tau?!

        Asta cu invidia cred ca e asa, cred ca e o caracteristica nationala. Nu stiu daca si la altii e asa, adica nu cumva e in firea omului. Eu zic ca n-o am sau daca o am e in mult mai mica masura decat la ceilalti.Pai daca la altii e altfel si altii se stiu asocia, voi ati invatat? de ce nu ne invatati asta pe noi?
        Vaicareala poate fi si un semn ca n-avem nicio solutie, o tanguire nationala. hai veniti voi cu o solutie desteapta.

        • Aprilie 15, 2012 la 10:07 pm

          Eu zic ca migratia asta nu mai tine multe. Sau va fi completata de migratia altora spre Romania.
          Sunt de aceeasi parere ca solutia ve veni ca pe la 1838-1848, prin conlucrare intre cei plecati si cei ramasi. Mi se pare normal sa fie asa, sunt doua tipuri de experiente.
          Pai aici e discutabil. Daca sunt habarnist atunci de ce va suparati. Ziceti ca „iaca alt prost” si trecem mai departe. Dar pe de alta parte poate nu-s habarnist. Si nici ce-am zis eu n-a fost critica. De fapt n-am criticat nimic ci am exprimat fara ocolisori un defect milenar al poprului roman (bineinteles in opinia mea si a altor non-romani). Cum spuneam si repet orice natie are defecte. Va place nu va place eu si inca cativa altii (probabil habarnisti, nu zic nu :D), credem asta. Pe langa defecte (ca asta e doar unul si nici macar cel mai nasol), poporul roman are si o gramada de atuuri si puncte bune. Dar nu de alea vorbeam, ca ddaca ziceam de ele nu ne contraziceam.
          Nu e vorba de empatie aici fiindca nu e vorba de critica. Nu v-am criticat pe dumneavoastra si n-am criticat nici poporul. Am listat un defect. Sau credeti ca poporul roman e perfect? Nu v-o placea defectul listat de mine si evident vi se pare nedrept. Eh…asta e. Cine zice ca trebuie sa fim de acord pe domeniul asta. Daca considerati ca vorbesc din burta, pur si simplu ignorati. M-ati intrebat ce opinie am, v-am spus-o. M-ati fi intrebat de calitati, vi le listam pe alea :).
          Bineinteles ca vestul are prejudecatile lui. Cand m-ati auzit pe mine ridicand in slavi occidentul? :)) Occidentul e plin de prejudecati si defecte, dar noi aici discutam gigea pe alea ale poporului roman, nu ma deranjeaza sa le discutam pe cele ale poporului elvetian. Dar nu cred ca va intereseaza prea tare.
          Eu sunt extrem de tolerant, poate prea tare. Sa-i spui cuiva ca are un defect nu-i lipsa de toleranta. E bun simt. Ar trebui sa-l ajute sa evolueze.
          Sunt total de acord in ce priveste responsabilitatea/vina comuna. Dar eu zic ca-mi aduc aportul atat cat pot si unde pot (in functie de competentele pe care le am). Ca sa fie dreptate ma plictiseste orice vaicaros. Indiferent de natie. Si fiti sincera si pe dumneavoastra.
          Nici mie nu mi s-a parut ca ati fi invidioasa, am zis de la inceput ca generalizez. Poate un pic prea defensiva aia da. Tocmai de aia si daca am avea solutii nu le-ati accepta fiindca dumneavoastra nici nu acceptati ca aveti o problema. Daca o simpla critica care nu era tintita catre dumneavostra, timpul prezent sau o situatie specifica va suparat asa cumplit, cum as putea indrazni (sau cum ar putea fi folositor) sa critic ceva specific? Daca nu acceptati ca aveti o problema cum ati putea accepta o solutie? Daca vine un doctor si va spune ca va simtiti rau si aveti belele fiindca e acolo un cancer, dar dumneavoastra ii spuneti ca ba nu-i asa, habar nu are, nu va cunoaste de ani de zile si de fapt e o durere la piciorul drept, cum ati putea lua tratamentul adecvat? Poate ala sa se albastreasca dandu-va scheme de chemoterapie, daca dumneavostra stiti mai bine si va tratati cu ceai, ce rost are sa-si bata respectivul capul? Bineinteles, nu-s sociolog, v-am zis doar parerea mea personala rezultata totusi dintr-o observatie obiectiva (zic eu).
          Apoi solutia aceea, presupunand prin absurd ca ati accepta-o si ca v-as putea convinge (ceea ce ma indoiesc) nu trebuie sa vina de la noi. Trebuie lucrata impreuna. Altfel nu tine.

  7. Aprilie 15, 2012 la 12:19 pm

    Mi-ai adus aminte de efectul fluturelui si iti multumesc. Eu nu cred in „ce ar fi fost daca”. Eu cred ca ceea ce s-a intamplat este cel mai bun lucru care trebuie sa se intample, pentru ca omenirea/poporul/societatea/grupul de oameni sa poata invata si sa poata evolua. Ca mi-ai adus aminte de proza SF, poate ai citit seria „Dune”, in care se alegea dintre cele mai posibile scenarii ale viitorului, scenariul care sa duca la un viitor bun pentru planeta respectiva. Nu pot exista decat mici devieri de la scenariul initial. Ca si cu destinul fiecarui individ in parte. Eu am impresia ca tot ceea ce ni se intampla nu e altceva decat ceea ce facem noi in experimentele cu soarecii si cu labirintul. Invatam lectii.
    Revista pe care ai prezentat-o e faina si mi-ar place sa o citesc. Pacat ca in Romania nu prea se comercializeaza reviste de benzi desenate. Eu voi fi prima.:):):).

    • Aprilie 15, 2012 la 3:13 pm

      Da si eu cred ca exista un anumit set de evenimente predeterminat. Predeterminat la scara universului nu scara umana. Mai cred insa ca exista mai multe track-uri paralele (gen mai multe drumuri care conduc la aceeasi destinatie). Anumite evenimente pot avea urmari „catastrofale” (in sensul de dramatice, cu impact mare) si schimba evolutia evenimentelor de pe un fagas pe altul dar finalul (universal) e acelasi. Evenimentele „catastrofale* sunt alea numite „catari” (denumirea a fost inspirata de cartea lui Asimov cu Fundatia si Imperiului cand psihoistoria matematica a lui Seldon risca sa se duca la dracu din cauza variabilei necunoscute si impredictibile, adica umanul cu capacitati telekinetice, numit „Catarul”). Si da, o data luata o decizie si „mutata in trecut” acel lucru categoric trebuia sa se intample si nu poate fi schimbat (decat in cazul improbabil al unui „loop” temporar). Treaba placuta cu teoria asta este ca indiferent de decizie esti impacata cu ea si nu te gandesti ce ar fi fost daca luai alta. Pe de alta parte modelarea retroactiva a unui viitor „artificial” (candva potential posibil) e un sport interesant. Fiindca poti testa fitness-ul modelului si e foarte interesant sa adaugi o latura experimentala si verificabila unor notiuni abstracte :).
      Imi place postura de soricel in labirint atat timp cat implica invatare :).
      Intradevar chiar nu stiu un magazin cu benzi desenate in Romania. Mi se pare ciudat, sunt convins ca ar avea succes! Poate prin Bucuresti? Am sa ma interesez.

  8. Aprilie 15, 2012 la 3:38 pm

    Cred ca vorbim de acelasi lucru dar fiecare cu limbajul lui. Totusi, ca oameni, indiferent de decizia luata, nu poti sa nu te gandesti cum ar fi fost, daca….De aici si revista despre care vorbesti in articol. Exista totusi o ipoteza de care am auzit recent, cum ca viitorul influenteaza trecutul.
    Fundatia si imperiul….Hmmm…A trecut foarte mult timp de cand am citit-o, dar din pacate am o minte foarte exclusivista. Nu tin minte decat ceea ce ma „educa”. Fata de rusii tai (fratii Strugarski (nu cred ca am scris corect) de exemplu), Asimov e un diletant care spune povesti frumoase.

    • Aprilie 15, 2012 la 9:50 pm

      Da exact, avem aceasi parere exprimata diferit 🙂
      Eeei, tot rusnak si el :D. Asa e, calitativ fratii Strugatki scriu mai bine. Pe de alta parte, imi e tare teama ca in patrimoniul umanitatii va ramane mai degraba Asimov fiindca a scris mai „comercial”.

  9. Aprilie 15, 2012 la 6:33 pm

    Dar spune-mi, occidentul, localnicii, genevezii accepta criticile tale? sau dupa cati ani petrecuti acolo le accepta? ca presupun ca vezi si acolo lucruri departe de ideal, care nu merg bine, sau trasaturi de personalitate deranjante sau agasante, cum e vaicareala la romani. Le critici?

    Si totusi ne dai o solutie la cele un milion jumatate sau cat or fi de contributii sociale lipsa (dupa numarul celor apti d munca plecati din romania) care nu intra in sistemul national de pensii, prin urmare nu sunt bani pentru pensionaii din Romania. Tu, cum ai face: nu ti-ar trece prin cap sa ceri o suma nu stiu fixa, procentuala, fiecarul roman plecat, pentru scolarizarea si asistenta medicala gratuita de care a beneficiat pana a ajuns mare si bun de livrat in occident?

    • Aprilie 15, 2012 la 10:24 pm

      Bineinteles ca le accepta daca am argumente. Le accepta pe ale mele, ale francezilor, ale nemtilor. Tine de educatie sa-ti insusesti criticile si sa evoluezi. Eu-s cetatean intre altele asa ca am si dreptul si moral si leal sa critic, cer, scriu scrisori la primarie :D. Bineinteles ca critic! Sau credeti ca-s genul care loveste in aia mai slabi si pupa fundul alora mai puternici? :D. Dupa ce am vazut stilul asta in armata, m-am jurat sa nu fac vreodata asa ceva. Critic echidistant, laud echidistant.
      Nu. In nici un caz, ar fi ilegal. Atat timp cati respectivii platesc impozit in patria adoptiva, nu pot fi dublu impozitati. Instaurarea unei amenzi pentru parasit tara e nenaturala si impotriva drepturilor omului. Nu sunt economist, n-am studii asa ca nu ma vad apt sa o ofer o solutie aplicabila. Cu toate astea, daca e sa ne jucam (si va avertizez ca va voi necaji si va veti supara, asa ca-mi cer scuze din start, solutiile de mai jos sunt glumita :D):
      1) Va deranjeaza ca ati platit scolarizarea indivizilor care au parasit tara (impozite). Deci va supara sa constribuiti la scolarizarea gratuita? Boooon pai ia sa fie cu plata! De la clasa intai. Fiecare sa-si plateasca scolarizarea, ministerul educatiei sa nu mai ia bani de la buget decat pentru alte chestii si uite asa nu mai platiti pentru cineva ce paraseste tara :D. Cine nu-si permite? Pai ce conteaza, nu mai vaduvesc bugetul de stat cei care pleaca. 😀
      2) Astia care pleaca platesc impozit pentru scolarizarea si pensiile occidentale. De acord? De aia tarile astea si accepta venirea imigrantilor. Sa le plateasca cineva pensiile. Pai sfatuiesc Romania sa importe chinezi. Sau africani. Sau Moldoveni si Caucazieni. In acelasi scop. 😀 Migratia fortei de munca functioneaza in orice tara. De bine de rau Romania e UE e tentanta :).
      Nah, v-am zis ca-s glume, n-am caderea sa ofer solutii. ASta nu inseamna ca nu pot sa atrag atentia la ce vad sau ca ce cred e neaparat tampit. Dar uitati, accept ca-s incompetent, dumneavoastra uitati ca mi-ati cerut parerea si ramane stabilit ca-s eu scarbos si nedrept si poporul roman se vaicare justificat si cu scop de milenii si milenii.
      Dar acum, pe bune vorbind, de ce n-ati intrebat si dumneavoastra de calitati? Ca-s cu duimul si nu ne bateam in argumente stil „ce sex au ingerii”. Nu de alta dar e clar ca ce cred eu sau dumneavoastra nu e relevant si nici nu va avea vreo implicatie. Si fiecare o sa o tinem pe a noastra fiindca ne simtit justificati. Si suntem amandoi justificati fiindca ne referim la doua lucruri diferite :)).

  10. Aprilie 16, 2012 la 6:13 am

    Pai imi pierd vremea cu tine ca tu esti un tip inteligent, evident ca n-o sa ma incontrez cu toti tampitii, ca n-am timp si energie de asa ceva.

    Ca ziceai de cancer. Unui tip care ti-e cunoscut si va intalniti si-ti spune ca are cancer si cat de nenorocit e, nu sunt medicamente, nu are bani de mers in alta parte, tu ii intorci spatele ca te plictiseste, te enerveaza vaicareala lui? No, asa te porti tu cu reprezentantii poporului roman. Tu pornesti de la greseala ca „si altii au dus-o -la razboi – sau o duc acum -criza- greu”. gresit, ti-am spus ca noi avem nivelul de trai cel mai mic din europa, asta vad ca nu te-a impresionat, nu ai stat sa te gandesti ce inseamna asta. asta inseamna ca pt. foarte multi romani preocuparile sunt ce mananc maine sau peste o luna, de unde scot bani sa-mi platesc facturile, ce fac daca se imbolnaveste ala batranu, bon, n-am bani de medicamente dar cu ce-l ingrop? si in plus, nicio speranta de mai bine, cum ar fi dupa un razboi, cand e o explozie de bucurie si de incredere in viitor. Asta ziceam, ca ma asteptam la un dram de intelegere, de compasiune. nu de plictis in fata vaicarelii lor, ar fi enervanta vaicareala daca ar fi falsa. dar de fapt problema e in faptul ca tu nu admiti ca o ducem extrem de greu, cel mai greu din europa.

    Nici mie nu-mi plac aia care se vaieta la nesfarsit, dar imi pun problema ca poate au de ce s-o faca. ma indepartez de ei, dar nu-i judec dispretuitor, or fi avand motive sa se vaiete, dar n-am eu disponibilitate sa-i ascult. tu critici si dispretuiesti un canceros, asta faci.

    Poporul roman e departe de-a fi perfect, dar eu (inca) defectul cu vaicareala nu-l accept. Capra vecinului , da. Neseriozitatea, „merge si asa = superficialitate, lipsa de excelenta) si acum disparitia patriotismului. Or mai fi si altele. Tu ai tras concluzia ca daca nu accept una, nu accept nimic. gresit.

    Evident ca solutia la banii pensionarilor o sa fie sa vina asiaticii, africanii la noi, doar avem modelul restului europei, asta da „salvare”.

    Tu ai un fix cu suparatul, ai avut pe cineva care se supara in timpul discutiilor in contradictoriu? sau te superi tu?

    • Aprilie 16, 2012 la 2:26 pm

      Nu, eu nu ma supar ca-s obisnuit sa dezbat si sunt bun de gura ca m-am antrenat de mic cu mama. Micile avantaje de copil de psihiatru :)). Dar multa lume da. Se enerveaza cumplit mai ales ca eu pot continua la nesfarsit pana inteleg sau ajung la un compromis. La fel cum n-am probleme sa recunosc cand gresesc, cand eram mic ma suparam (pe mine), acum asa m-am obisnuit…:))). Dar da, multi devin foarte defensivi. Asadar, mai ales cand e vorba de o femeie sunt foarte grijuliu. Chiar nu prea vreau un sot suparat urland ca i-am facut fata sa planga. In plus nici nu vreau sa cauzez asa ceva.
      Sa stiti ca am stat si m-am gandit si am intors pe toate partile ce ati spus (de aia a si durat atat sa raspund) si dupa o indelunga analiza raspunsurile ar fi:
      1) nu sunt capabil sa-mi fie mila „general” ci doar „particular”. Cu alte cuvinte sunt incapabil sa simt mila pentru o natie, dar imi e mila de o persoana a natiei. Dar am nevoie de un exemplu speicific. Nu simt nimic fata de un neam care moare de foame, dar imi rupe inima o babuta, de nu dorm noaptea. Imi inchipui ca am eu vreun defect (de fapt stiu cu siguranta ca am un defect in ce priveste empatia, probabil asta e o manifestare a lui).
      2) daca cineva mi s-ar plange ca are cancer l-as asculta cu mare atentie, dar cand ar incepe vaicareala as reactiona in unul din urmatoarele doua moduri depinzand de persoana:
      a) daca e femeie si imi permit (adica nu ar fi interpretabil prost) cred ca as tine-o in brate sau lugu-lugu (daca nu pot mana mana) pana se calmeaza fara sa zic nimic si apoi as incepe sa dezbat potentiale solutii (solutii despre cum sa faca/facem rost de bani – daca ar fi o problema, potentiale cure, grupuri experimentale, gravitatea bolii). N-as putea sta si incuraja vaicareala si nici n-as putea fi indiferent lasand femeia sa se vaicare. As ajuta-o sa gaseasca o solutie (dupa ce se calmeaza, evident). Mi s-ar parea inutil sa dau ochii peste cap si sa-i amplific stresul. Eu zic ca ajut mult mai mult omul incercand sa sustin efortul de gasit o solutie. Sa-l ajute sa se vaicareasca o fac oricum altii carora in fapt le pasa mai putin. Ca daca le-ar pasa, ar ajuta-o sa gaseasca o solutie sa invinga problema. Mie asa mi se pare rational
      b) daca e barbat l-as lua la o bere/vodka. Daca ar boci ca o fata, fie m-as face ca nu vad (si i-as face un bine, nu-i cinism aici, dar mi-e greu sa va explic fiindca sunteti fata) fie i-as trage cateva suturi in fund (daca e genul sa reactioneze la asa ceva, din nou nu-i cinism si din nou nu pot explica). La berea aia sau dupa berea aia (cand s-ar trezi) am discuta solutii.
      Pur si simplu, sincer si fara urma de cinism (sau daca sunt cinic, atunci nu sunt constient) mie mi se pare o pierdere cumplita de timp si resurse vaicareala! Toate eforturile si neuronii trebuie indreptati spre gasirea unei solutii. Vaicareala doar prelungeste agonia. Sa cauti solutii macar simti ca faci ceva. Eu zic ca cu cat esti mai necajit cu atat NU trebuie sa te vaicari ca-ti distrugi si bruma de ratiune ramasa! Cu cat situatia e mai nasoala cu atat e mai indicat sa faci bascalie. La inceput e foarte greu, ca toti ne iubim pe noi insine grozav (cred ca-i o chestie ce tine de supravieuirea speciei), dar credeti-ma in timp vine absolut natural. Hazul e necaz e singurul mod in care ramai rational cand e rau. Asa gandesc eu. Dar din nou, eu accept ca sunt defect la functionarea sociala standard si am o inteligenta emotionala foarte joasa (pe teste, daca raspund sincer, ca am invatat de mult sa mint, fiindca m-a educat mama de copil) deci e posibil ca reactiile mele sa nu fie cele mai adecvate. Dar nu cred ca sunt cinic, de regula sunt foarte milos. Dar trebuie sa vad, intelegeti? Altfel e prea abstract.

      • Aprilie 16, 2012 la 9:00 pm

        Pai bun, asa gandesc si eu, probabil ca semanam ca structura psihica. Doar ca esti constient ca nu-s toti la fel construiti, nu suntem uniformi. Ce-i bun pentru unul nu-i bun si pentru altul. Eu sunt mai toleranta, probabil pt ca am inteles ca tot nu poti schimba pe nimeni, firea omului cum e, asa ramane.

        Ar fi interesant daca cumva ne-am reveni si ne-ar merge din ce in ce mai bine, crezi oare ca si atunci ne-am vaicari? tu zici ca da, ca e trasatura nationala, eu zic ca nu.

        Eu am cam obosit, ne oprim?

        • Aprilie 16, 2012 la 9:07 pm

          Absolut! 🙂
          Da, eu zic ca indifernt cat de bine ii merge unuia tot va gasi ceva sa-l supere. De fapt exact la bine se vede, de aici am si tras concluzia. Dar tinem minte si comentam cand o sa mearga totul mai bine si atunci facem un studiu statistic, cine castiga primeste o bere buna Belgiana, crescuta la Abatie :D. Sau orice altceva. Deci cadem la pace pana la obtinerea unor dtate sistematice si riguroase din teren :).

  11. Aprilie 16, 2012 la 10:52 pm

    Pfuaiiii …. Si am impresia ca nimeni nu a mentionat ca nenea ala care a omorat fluturele si a distrus umanitatea a fost executat pe loc… fara sa beneficieze de proces cum beneficiaza Breivik

    • Aprilie 16, 2012 la 10:56 pm

      Eeeii…e lasat sa se inteleaga :D. Bradbury e baiat empatic, nu ca mine. Eu as fi spus: si zbaaang se auzi un tuneti si creierii improscat-au plafonul. Dar el nu. 😀 Tu nu i-ai fi facut la fel? 🙂

      • Aprilie 16, 2012 la 11:04 pm

        Ba da, fara discutie, dar eu si pe descreieratu de Breivik il executam rapid, la 5 minute dupa arestare… procesul de obicei face din monstrii astia martiri… si nu e corect.

        • Aprilie 16, 2012 la 11:11 pm

          Exact. Si cadavrul incinerat si raspandit in ‘nshpe zari ca sa nu devina loc de peregrinaj :)). Mai Florine, ne reclama astia si ne inchid blogurile si iaaaaaarasi trebuie sa alegem o tema…un frundal…un antet… E munca…:))

      • Aprilie 16, 2012 la 11:19 pm

        O…shit, si eu am lucrat la el o luna pana sa-l fac cum imi place 😀 😀
        gata… nu mai zic nimic 😀 😀

        • Aprilie 16, 2012 la 11:21 pm

          Pai da, eu deja ma tavalesc cu crestinele prin noroi :P.
          Cine stie cand ma inchid. Ca cultele religioase sunt protejate din 7 zari. Ateii nu-s 😀

      • Aprilie 16, 2012 la 11:26 pm

        Norocul nostru ca scriem in Romaneste si cei de la wordpress inteleg mai greu ce scriem chiar daca ne reclama cineva :)))))))))

        • Aprilie 16, 2012 la 11:35 pm

          Ihiii :D. Unul din motive. In plus pui un disclaimer mititel si scapi :P.

  12. Aprilie 27, 2012 la 6:52 pm

    Eh, nu stiu eu daca ati adoptat voi rusii luna, da’ Closca noastra cu Puii de Aur ati adoptat-o. De acolo cred ca ti-a venit Adoptarea de gaina, acum nu stiu daca asta a fost constient sau inconstient – pe principiul ca toate in lume are un sens, o esplicatie, nimic nu-i intamplator :))

    • Mai 9, 2012 la 2:22 am

      Sa stiti ca da! Dar va raspund precum ministrul nostru de externe stimatului domn Iliescu: „caaaaaaare tezaur??? ce tezaur??? nu stiu despre ce vorbiti!!”
      Da sa zicem ca poate am auzit asa vag de un tezaur..:P Acum vin si eu cu intrebarea: Ce minte au avut romanii sa trimita de DOUA ori tezaurul in Rusia? Ma intreb de cand eram pusti chestia asta. L-au trimis o data tarului si le-a fost returnat. Dar a doua data?? In loc sa jubileze de uimire ca s-a intors, l-au ma trimis o data cevasilea ani mai tarziu. Apoi ne-a lovit si pe noi si pe dumneavoastra tovarasul Lenin. Daca tarul mai returna chestii, ca erau ciurucuri fata de ce avea el, tovarasul Lenin era baiat sarac… :D.
      Si acum zicem cu totii: „care tezaur?” Pai dumneavoastra cu ce credeti ca-s aurite turlele catedralor din Kremlin? Huh? Cu closca!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: